FUNDACJA RODZINNA A NAJEM KRÓTKOTERMINOWY

Dzisiejszy wpis oparty jest na kanwie sporu pomiędzy fundacją rodzinną a organami skarbowymi w zakresie możliwości prowadzenia przez fundację rodzinną działalności w zakresie najmu krótkoterminowego. 

Jedynie przypominając – fundacja rodzinna to nowy typ podmiotu w polskim prawie, który dosyć szczegółowo został już na blogu opisany (wszystkie wpisy dostępne są tutaj).

Generalnie fundacja rodzinna ma za zadanie ułatwić dziedziczenie majątku i umożliwia tym podmiotom prowadzenie działalności – ale w ograniczonym zakresie wymienionym w ustawie. Jednym z obszarów, na którym fundacje rodzinne mogą prowadzić działalność, jest wynajem posiadanych składników majątku.

W wydanych ostatnio interpretacjach indywidualnych dyrektor KIS przedstawił dosyć mało logiczne stanowisko, że działalność fundacji rodzinnej polegającej na krótkoterminowym najmie lokali nie można uznać za mieszczącą się w zakresie określonym w ustawie, tj. że najmu krótkoterminowego nie można uznać za najem. W interpretacjach Dyrektor KIS wskazał, próbując uzasadnić swoje nie do obronienia stanowisko, że przy najmie krótkoterminowym brakuje charakterystycznych cech stosunku najmu, takich jak zawarcie pisemnej umowy, podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, stałość podmiotu, któremu udostępniana jest nieruchomość oraz obejmowanie dłuższych okresów czasowych.

Naprawdę nie sposób się zgodzić z takim stanowiskiem. Zwłaszcza, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy wskazuje ogólnie, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie – nie różnicując tutaj najmu długo albo krótkoterminowego.

Wbrew pozorom powyższe uznanie organów skarbowych ma bardzo istotne znaczenie dla fundacji rodzinnych. Zgodnie bowiem z zasadami opodatkowania tych podmiotów (opisanych przeze mnie tutaj) fundacje rodzinne nie płacą podatku dochodowego CiT od dochodów osiąganych z działalności dopuszczonej ustawą, a płacą 25% podatek CiT z działalności innej.

Na szczęście sądy administracyjne nie podzieliły tego stanowiska. Przykłądem jest chociażby wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 czerwca 2024 r., (sygn. I SA/Gd 219/24), w którym to wyroku Sąd zakwestionował taką interpretację podatkową i wskazał, że: „W ocenie Sądu brak podstaw do różnicowania skutków podatkowych najmu i najmu krótkoterminowego w odniesieniu do fundacji rodzinnych, albowiem w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.f.r. nie zastrzeżono kryteriów zwyczajowego zawarcia umowy w formie pisemnej, uiszczenia kaucji zabezpieczającej oraz dłuższych okresów czasowych. Wskazany przepis, w którym przewidziano dopuszczalny zakres działalności polegającej również na udostępnianiu mienia do korzystania na innej podstawie niż najem lub dzierżawa potwierdza brak podstaw do wyłączenia z tej działalności krótkoterminowego najmu lokali.”

Tak więc fundacje rodzinne mogą prowadzić działalność w zakresie najmu krótkoterminowego, który nie będzie opodatkowany sankcyjną stawką 25% podatku CiT.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *